איך קובעים יעדים ומטרות עסקיות ומודל פארטו – להגדלת רווחיות העסק

הגדרת יעדים וצמיחה

איך קובעים יעדים ומטרות עסקיות ומודל פארטו – להגדלת רווחיות העסק

 

הידעת, רק 3% אחוזים מהעסקים מציבים יעדים ומטרות לעסק, זוהי אחת הסיבות העיקריות שתשעים אחוז מהעסקים נסגרים תוך 5 שנים

אחת הדרכים לפתרון בעיה זו והחשובות ליצירת רווחים היא קביעת מטרות,יעדים ותכנון נכון כדי שנגדיל את הסיכויים שלכם ליצור רווחים וגבוהים.

תכנון נכון מתבצע ע"י בניית מטרות לטווח הארוך ויעדים להגשמתם בטווח הקצר.

להלן מאמר שאני מיישם על הלקוחות שיעזור לכם להגשים את הסיבות שלשמם הקמתם את העסק.

תחילה יש להגדיר את המטרות, מודל S.M.A.R.T עוזר לנו לבנות את היעדים בצורה נכונה ובאופן ישים.

עם הזמן, למדתי שאם ניישם את מודל פארטו (יוסבר בהמשך) אנו נכפיל את הסיכויים שלנו להגשמת המטרות בקלות רבה יותר.

מודל S.M.A.R.T

 

המודל מחולק לחמישה מאפיינים ראשיים

 

  • מטרה מפורטת/ספציפית

המטרה חייבת להיות מוגדרת היטב, פשוטה וברורה.

לדוגמה:

אני רוצה להגדיל ב-10% את הכנסות העסק מהמצב הקיים.

 

  • מטרה מדידה

הכוונה כאן היא שתהיה אפשרות למדוד את המטרה, בכמויות, אחוזים וכך נוכל לחגוג את הניצחון. זה יגביר משמעותית את הבהירות לגבי מה אנחנו רוצים ולאן אנו מכוונים.

לדוגמה:

אחרי שהגדרנו את המטרה המפורטת וחישבנו ש 10% זה 30,000 ש"ח  – עכשיו אני יודע את הסכום.

 

  • מטרה ברת השגה

מטרות הגיוניות שניתן להשיג אותן, משהו ריאלי שאנחנו מאמינים בו ולהתייחס אליו ברצינות.

נגדיר תוך כמה זמן אנו רוצים לסיים את המטרה.

נבחן ונוודא שיש לנו  את המשאבים שדרושים כדי להישג את המטרות שהצבנו (זמן, כסף וכו').

טיפ: נעדיף מטרות שנוגעות לביצועים ולדרך יותר מאשר לתוצאות.

לדוגמה:

תוך 90 יום אני רוצה להרוויח 30,000 ₪ וזאת ע"י מכירת 15 חבילות במחיר של 2,000 ₪ ליחידה.

 

  • מטרה רלוונטית

נשאל א עצמינו למי המטרה רלוונטית? יחסית למה היא רלוונטית?

התשובה היא:

רלוונטית למטרות ארוכות הטווח ולסדר העדיפויות שאנחנו יצרנו, חשוב שנהיה סגורים על המטרות הסופיות לפני שמתחילים להציב יעדים קצרי טווח. כי יש הרבה יעדים נוצצים שנרצה לכבוש בדרך, אך מעטים אכן רלוונטיים למטרה העסקית שלנו.

  • מטרה תחומה בזמן וירידה לפרטים

אנחנו צריכים את הדד-ליין קודם כל בשביל המדידה, שנוכל לעקוב אחריה.

נשאל את עצמינו ונבנה לוח זמני עבודה מה עלינו לעשות מידי יום כדי להתקדם לעבר הגשמת המטרה.

לדוגמה :

אם אני עסק חדש וצעיר אני יכול להציב לי מטרה ראשית:

אני רוצה להרוויח עוד 12 חודשים 30,000 ₪ וזאת בעזרת שכמות הלקוחות תגדל ל-100 לקוחות בחודש וכל לקוח ירכוש ב-300 ש"ח.

זוהי הגדרת המטרה הראשית.

עכשיו נרד יותר לפרטים ונבנה לוח מטרות ויעדים איך מגדילים במאה לקוחות את מספר הלקוחות מהמצב הקיים.

שילוב מודל פארטו לאחר הגדרת המטרות שלנו

מודל פארטו, מודל 20\80, נוסח ע"י הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו.

המודל מאפשר הבחנה בין הגורמים העיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים הטפלים (יתר 80% מהגורמים).

התאוריה אומרת שכ 80% מהתוצר נעשה בעזרת 20% מהתשומה.

דוגמאות להמחשה – תבחנו את התאוריה על העסק שלכם

  • כ-20% מהלקוחות, מייצרים כ-80% מההכנסות. (נאפיין אותם ונשקיע את מירב אסטרטגיית השיווק לאותו קהל)
  • 80% מהבעיות נמצאות ב-20% מהגורמים. תאבחנו את צווארי הבקבוק בעסק, תפתרו את צוואר הבקבוק ותגדילו רווחיות.
  • 80% מהכנסות המדינה ממסים נובעות מ-20% מהאוכלוסייה.
  • 80% מזמן השירות ללקוחות נצרכים על ידי 20% מהלקוחות.
  • 80% מההחלטות מתקבלות במשך 20% מישיבת ההנהלה.
  • 80% מתנועת הנתונים באינטרנט נובעת מ-20% מהדפים.

 

הלכה למעשה \ שילוב התיאוריות

  • תרשום את היעדים, המטרות והמטלות שלנו. תבנה את היעדים והמטרות גם לתת המטרות.
  • תחשוב ותחליט מהם 20 אחוז מהמשימות אשר יקדמו אותנו באופן המשמעותי ביותר.
  • ממליץ לך לקרוא איך מגשימים מטרות.

לקוחה שלוותי ציינה בפניי שהיא לא מרגישה שהיא מקדמת את העסק שלה, הבנתי שהיא תמיד רצה ומכבה שריפות ולכן לא מצליחה לקדם את העסק שלה.
לאחר שהסברתי לה על חשיבות הגדרת מטרות ויעדים ובנינו יעדים ומטרות.
כחלק מהדרך עליה היה כל יום יפתח עם מתן דגש על מטלות הקשורות למכירות ושיווק (שיחות, העלאת פוסטים ברשתות החברתיות וכו') כי זה המנוע של העסק.
לאחר כחודש החלה להרגיש שינוי לטובה בעסק בכלל – קצב המכירות גדל לעין שיעור שכן התחילה להתעסק בעיקר.
והכי חשוב היא התחילה לנהל את העסק ולא העסק ניהול אותה.

קבעו שיחת ייעוץ להגדלת המכירות

 

אין מאמר זה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי

מוזמנים לשתף...

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
גלילה לראש העמוד